روایت رییس بسیج فیضیه از اهداف، آرمان ها و برنامه های بسیج طلاب

د, 09/07/1390 - 09:07
روایت رییس بسیج فیضیه از اهداف، آرمان ها و برنامه های بسیج طلاب

 رییس بسیج مدرسه فیضیه با اشاره به نقش طلاب و روحانیون بسیجی در مقاطع گوناگون انقلاب اسلامی، گفت: طلاب بسیجی در راستای بیعت خویش با ولی امر مسلمین و نهضت فکری و سیاسی انقلاب اسلامی همواره مراقب نفوذ غیر خودی ها بوده و از فضای پاک حوزه های علمیه مراقبت کرده اند.
بسیج یک حرکت جمعی گسترده در حکومت های الهی است که بسیاری از عرصه های اجتماعی را در بر می گیرد. این حکومت ها به دلیل ارتباط عمیق با بدنه مردم، توانایی جذب و سازمان دهی مردم  را دارند و به خوبی می توانند در عرصه های گوناگون از این ظرفیت استفاده کنند. در دوران صدر اسلام نیز به هنگام حمله کفار و منافقین علیه مسلمانان، مسلمانان داوطلبانه در مساجد گرد هم می آمدند تا توان خود را از نظر نیروی انسانی و تجهیزات نظامی برای مقابله با دشمنان اسلام بسیج کنند.

امام خمینی (ره) در این رابطه چنین می فرمایند : قضیه بسیج، همان مساله ای است که در صدر اسلام بوده است. این مساله جدید نیست، در اسلام سابقه داشته است و چون مقصد ما اسلام است، باید هر جوانی یک نیرو باشد برای دفاع از اسلام و همه مردم و هر کسی در هر شغلی که هست مهیا باشد برای جلوگیری از کفر و هجوم بیگانگان.

انقلاب اسلامی ایران که الهام گرفته از اسلام ناب محمدی (ص) بوده از نخستین روزهای پیروزی با توطئه های گسترده و سازمان یافته دشمنان اسلام روبرو گردید. گستردگی توطئه های دشمنان، ایجاب می کرد که برای حفظ و صیانت از انقلاب اسلامی و ارزش ها و آرمان های آن، با استفاده از توان و ظرفیت نیروهای انقلابی و پایبند به انقلاب از متن مردم شبکه عظیمی شکل گرفته و در برابر توطئه های مختلف دشمنان جبهه گسترده ای تشکیل شود.

طلاب و روحانیون حوزه های علمیه نیز در قالب بسیج طلاب، در عرصه های مختلف دفاع مقدس حضور داشته و پیشاپیش اقشار مختلف مردم به ایفای نقش پرداخته اند.
 
پس از جنگ نیز بسیج طلاب در صحنه جهاد و تلاش علمی و انقلابی و گسترش روحیه و فرهنگ انقلابی در بین طلاب و خنثی کردن فتنه های عمیقی که در کشور به وقوع پیوست، نقش تعیین کننده ای داشته است.

به منظور آشنایی بیشتر با اهداف، چشم انداز و برنامه های بسیج طلاب به سراغ رئیس بسیج مدرسه مبارکه فیضیه، حجت الاسلام شاهمرادی رفتیم و طی گفت و گویی به بررسی و ارزیابی نقش طلاب بسیجی این مدرسه که بزرگ ترین و مؤثرترین حوزه علمیه کشور است در مقاطع حساس انقلاب و حوزه ها پرداخته ایم که مشروح این گفت و گو خدمت خوانندگان خبرگزاری رسا تقدیم می شود.

رسا - بسیج چشمه جاری و جوشانی است که خدمات فروانی به انقلاب اسلامی ایران داشته است، لطفا در ابتدا به جایگاه بسیج و اهمیت بسیج طلاب اشاره کنید و همچنین تاریخچه بسیج مدرسه فیضیه را بیان بفرمائید.

بسم الله الرحمن الرحیم. در ابتدا هفته مبارک بسیج را خدمت همه بسیجیان ولایت مدار و به خصوص طلاب بسیجی تبریک عرض می کنم. بسیج نهاد طیبه ای است که با ابتکار امام خمینی، بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران بنیان نهاده شد و اثر گذاری فراوانی در مقاطع گوناگون تاریخی داشته است، بسیج نهادی مردمی است و نه نظامی و دولتی، اگر چه از حیث نظم و انضباط سازمانی مقررات خاص خود را دارد.

امروز بسیج دانشجویان، عشایر، روستایی، مدارس و بسیج محلات را شاهد هستیم که در عرصه های گوناگون، به دفاع علمی و عملی از گفتمان انقلاب اسلامی می پردازند.

بسیج طلاب با الهام از تاکیدات امام خمینی مبنی بر ضرورت ترویج فرهنگ انقلابی در حوزه های علمیه شکل گرفت. این تشکل در ابتدا در قالب یک نهاد مثل سایر مراکز بسیج فعالیت می کرد، اما بعد از گذشت زمان و کسب تجربیات، به صورت نهادینه و سازمان یافته تشکیل شد و تیپ مستقل امام جعفر صادق(ع) شکل گرفت.

به توجه به اینکه در دوره پس از جنگ نظامی، در فضای جنگ نرم و تهاجم فرهنگی قرار گرفته ایم و این فضا نیازمند فعالیت های تبلیغی و فرهنگی است، این تیپ به «تیپ مستقل تبلیغی و رزمی امام جعفر صادق(ع) » تغییر عنوان داد و فعالیت های تبلیغی در آن اولویت پیدا کرد.

تیپ امام صادق(ع) توانست با هماهنگی با مدیریت حوزه علمیه قم و مشهد، پایگاه های بسیج را در مدارس علمیه دائر کند.

بسیج مدرسه فیضیه در سال 74 آغاز به کار کرد، البته در سال های دفاع مقدس ستاد اعزام به جبهه فیضیه فعال بود و طلاب و روحانیون و علما را برای اعزام به جبهه ساماندهی کرده و اعزام می کرد، بعد از جنگ، این ستاد مقداری فعالیت کرد و بعد از تشکیل تیپ امام صادق(ع) زیر نظر آن به فعالیت می پردازد.

سال 74 که سال تولد بسیج فیضیه در شکل جدید بود، با سفر مقام معظم رهبری به قم مصادف شد که حضور پربرکت ایشان در قم موجب شد تا طلاب بسیجی فیضیه از همان آغاز با انگیزه و توان بیشتری کار را آغاز کنند. در همان سال طلاب بسیجی به محضر مقتدای خود، مقام معظم رهبری، رفتند و بیانات و رهنمودهای ارزشمند ایشان را نقشه راه فعالیت های خود قرار دادند.

در طول این سال ها با وقایع گوناگون سیاسی و اجتماعی روبرو بوده ایم و طلاب بسیجی و روحانی در برهه های حساس انصافا حضور چشمگیر و مغتنمی داشته اند و مدرسه فیضیه را که نماد حوزه های علمیه است به مرکزی پر تکاپو در عرصه دفاع از انقلاب اسلامی و ارزش های دینی تبدیل کرده اند.

در همین جا باید از خدمات و حمایت های مدیر سابق حوزه علمیه حجت الاسلام و المسلمین حسینی بوشهری و مدیر فعلی آیت الله مقتدایی تشکر کنم که تا به امروز از بسیج طلاب پشتیانی کرده اند.

رسا- بسیجی به عنوان بک فرد دغدغه مند که دلسوز انقلاب اسلامی است نمی تواند و نباید نسبت به حوادث جامعه بی تفاوت باشد، بلکه باید در پیشاپیش تحولات جامعه بوده و به اثر گذاری و جریان سازی بپردازد، بسیج طلاب مدرسه فیضیه در طول این سال ها چه اقداماتی در جهت جریان سازی و مدیریت تحولات اجتماعی داشته است؟

در دوران اصلاحات که اغماض، سهل انگاری و تسامح و تساهل در دولت مردان حاکم شده بود، طلاب بسیجی با دلسوزی تمام شرایط را رصد می کردند و بارها نسبت به اهانت به مقدسات اعتراض کردند و با برگزاری نشست ها، راهپیمایی ها و طومار نویسی به این حرکات ضد ارزشی اعتراض می کردند.

همچنین طلاب بسیجی با سفرهای تبلیغی نسبت به انتقال معارف اسلامی، ارزش های انقلابی و هشدار نسبت به خطرات پیش رو، به آگاه سازی مردم می پرداختند.

طلاب بسیجی در راستای مطالبات ولی امر مسلمین مبنی بر هوشیاری در برابر نفوذ دشمنان در عرصه های انقلاب، همواره مراقب نفوذ غیر خودی ها بوده و از فضای پاک حوزه های علمیه مراقبت کرده اند تا فضای علم و اندیشه و تقوا عرصه جولان غرض ورزان نشود و در همین راستا با افرادی که موجب تضعیف نظام اسلامی می شدند مقابله کرده اند و البته این اقدامات در کمال آرامش و مراقبت و متانت بوده است و می توان گفت حرکت کلی طلاب الهام گرفته از فرامین رهبری است.

از جمله توطئه های دشمنان و عوامل داخلی آنان در سطح حوزه، ماجرای آقای منتظری بود که با هوشیاری و حضور به موقع طلاب بسیجی این توطئه بزرگ خنثی شد.
 
در فتنه 88 هم طلاب بسیجی در صحنه بوده و با الهام از منویات مقام معظم رهبری و هشدارها و روشنگری های ایشان، توانستند با بصیرت کامل بین دوست و دشمن فرق گذاشته و با اقدامات مناسب همچون برگزاری تجمعات در محکومیت اهانت به قرآن، اهانت به امام خمینی و اهانت به عزاداری سید الشهداء، نقش خود را در دفاع از انقلاب اسلامی ایران نشان دهند و در مقابل اقدامات دشمن، اقداماتی متقابل و مناسب انجام دهند.

در تمام این موارد طلاب بسیجی به صورت خودجوش به میدان آمدند و بسیج طلاب مدرسه فیضیه برای مدیریت این گونه اعترض ها به میدان آمد تا این حرکت از مدار اصلی خود خارج نشود.

بسیج طلاب همگرایی طلاب را یکی از اصول مهم می داند و از آنجایی که دشمن در صدد ایجاد اختلاف و شکاف بین طلاب و همه اقشار جامعه برای پیش بردن اهداف خود است، تلاش کرده است تا اتحاد بین طلاب حفظ شده و در مواقع حساس حضور طلاب مدیریت شود.

رسا - بسیج طلاب مدرسه فیضیه در بخش های فرهنگی و ورزشی طلاب چه برنامه هایی دارد؟

یکی از اهداف تشکیل بسیج طلاب، ایجاد نشاط در بین طلاب، ایجاد روحیه برای حضور در درس و بحث و انسجام و اتحاد طلاب است در نتیجه فقط اقدامات سیاسی ندارد، بلکه در سایر بخش های آموزشی، تفریحی و ورزشی و تبلیغی فعالیت دارد.

برگزاری ورزش صبحگاهی، کوهنوردی دسته جمعی، اردوهای راهیان نور، اردوهای علمی، سیاحتی و زیارتی، شنا، آموزش دفاع شخصی و کلاس های آموزش رشته رزم آوران از فعالیت های بسیج طلاب است.

در عرصه آموزش، برگزاری آموزش رزم مقدماتی، آموزش نظامی تکمیلی، کلاس های وبلاگ نویسی، حفظ و ترجمه و قرائت قرآن از دیگر فعالیت های ما است که البته فعالیت های قرآنی در واحد قرآن و عترت بسیج با همکاری مرکز قرآن و عترت حوزه علمیه انجام می شود که به حمد الهی، با حضور و استقبال چشم گیر حوزویان روبرو شده است.

همچنین در مناسبت های مختلف تلاش کرده ایم تا با برگزاری نمایشگاه هایی با موضوع انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و ... دستاوردهای انقلاب اسلامی را به تصویر بکشیم که این نمایشگاه ها با توجه به اینکه در صحن مدرسه فیضیه برگزار می شود، برای طلاب مسن یادآور خاطرات و برای نسل جدید حاوی نکات و ظرایف نو است.

نمایشگاه دفاع مقدس که در هفته دفاع مقدس برگزار می شود یک شور و نشاط معنوی در حوزه های علمیه ایجاد کرده و فضای حوزه های علمیه را معطر به عطر شهدا می کند.

رسا - مدرسه فیضیه به عنوان نماد حوزه های علمیه و محلی که درس های عالی حوزوی در آن برگزار می شود، هر چند وقت یکبار به مناسبت هایی که پیش می آید شاهد نمایشگاه ها و نشست های سیاسی است، این فعالیت ها با چه هدفی در محیط آموزشی فیضیه انجام می شود؟

این گونه فعالیت ها در مدرسه فیضیه که محل بحث و درس طلاب است، با هدف روشنگری در فضای سیاسی و بصیرت بخشی برگزار می شود تا طلاب در انزوا و گوشه گیری نباشند و این تاکید مقام معظم رهبری است که مسائل سیاسی در حوزه های علمیه جریان داشته باشد، اگر چه که سیاسی کاری و حزب بازی را قبول نداریم.

برگزاری برنامه های عمومی، نشست های سیاسی و نمایشگاه ها کمک می کند تا طلاب با جریانات مختلف سیاسی و مسائل روز آشنا شده و بتوانند وظیفه بصیرت بخشی خود را در بین اقشار مختلف مردمی به خوبی انجام دهند.

به طور خلاصه ما تلاش می کنیم تا طلاب در کنار تلاشهای علمی، توشه سیاسی برگرفته و با تسلط بر این دو، بتوانند به عنوان نیروهای مفید برای اسلام و انقلاب فعالیت کنند.

رسا - بسیج فیضیه چه نقشی در تبلیع طلاب بسیجی دارد؟ آیا ساماندهی تبلیغ در بسیج اندیشیده شده است؟

ما طلاب بسیجی را تشویق می کنیم تا در ایام تبلیغ در رده های سپاه مشغول به کار تبلیغی شوند و با توجه به مهارت ها و روحیه ای که دارند در این محیط کار تبلیغی انجام دهند، اما امسال با حمایت تیپ مستقل امام جعفر صادق(ع) اردوی تبلیغی جهادی به استان سیستان و بلوچستان را دائر کردیم که با استقبال خوب طلاب بسیجی همراه شد.

این اردوی تبلیغی با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سپاه و همکاری طلاب آموزش دیده و دارای مهارت های تبلیغی، به صورت موفق برگزار شد و با هدف کاستن مشکلات دینی، فرهنگی و اجتماعی آن سامان بود، و به لطف خدا دارای اثرات فراوانی بود به صورتی که مردم از خدمات روحانیون تشکر کرده و اصرار به حضور مستمر داشتند.

رسا - در سال تحصیلی جدید چه برنامه هایی برای بسیج طلاب فیضیه طراحی کرده اید؟

در سال جاری نیز مانند سال های گذشته، آموزش وبلاگ نویسی، برگزاری اردوهای فرهنگی، اردوهای خانوادگی، اردوی راهیان نور، برگزاری نشست های سیاسی با حضور مسئولان کشوری و لشگری، همایش خانوادگی در دهه فجر، برگزاری رزمایش را در دستور کار داریم.

رسا- شهدای روحانی مشق علمی خود را با خون امضاء کرده اند و الگوی طلاب بسیجی امروز هستند که بازگو کردن خاطرات و ترویج سیره آنها نقش اثر گذاری در هدایت طلاب دارد، شهدای طلبه و روحانی مدرسه فیضیه تا چه اندازه شناسایی شده و به طلاب معرفی شده اند.

ما شرمنده شهدای طلبه مدرسه فیضیه هستیم و علی رغم مراجعه به بنیاد شهید و دفتر تبلیغات اسلامی، هنوز نتوانسته ایم آماری از شهدای این مدرسه به همراه آثار آنها تهیه کنیم و البته این به دلیل این است که طلاب زیادی حتی آنهایی که در این مدرسه نبوده اند، از اینجا به جبهه ها اعزام شده اند و به همین دلیل علی رغم تشکیل کنگره شهدای روحانی و تلاش برای تعیین شهدای هر مدرسه، در مورد مدرسه فیضیه به جمع بندی دقیقی نرسیده ایم.

طبق آنچه تحقیق کرده ایم روحانی شهید سید یونس رودباری اولین شهید فیضیه است که قبل از انقلاب به دست نظامیان ستم شاهی به شهادت رسیده است و البته باید روحانیون جلیل القدری که در حوزه علیمه فیضیه به درس و بحث پرداخته اند همچون شهید محلاتی، آیت الله بهشتی، استاد مطهری، حجت الاسلام شاه آبادی را از شهدای فیضیه برشمرد.

رسا - افق نگاه بسیج طلاب کجاست و قصد تحقق چه اهدافی را در آینده دارید؟

برنامه های طلاب قطعا باید به سمتی برود که مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا ترسیم کرده اند؛ بسیج طلاب در صدد است تا منویات رهبری را پیگیری کند و نکته کلیدی که ایشان در سخنرانی در قم بیان داشتند اخلاص، بصیرت و آگاهی و عمل به هنگام را در خود تقویت کند ضمن اینکه طبق توصیه ایشان سعی ما بر این است که از افراط و تفریط دوری کنیم.

باید انشاء الله به گونه ای عمل کنیم تا طلاب بتوانند با کوله باری از دانش و با نظری نافذ و بصیرتی عمیق هرکدام همچون ستاره ای در محیط پیرامون خود بدرخشند.

در پایان این نکته را هم اضافه کنم که امروز با مناطقی در کشور مواجه هستیم که فقر فرهنگی و در درجه بعدی فقر اقتصادی شدیدی دارند و حضور در این مناطق و رفع این گونه نیازمندیها روحیه ایثار و از خودگذشتگی بسیجیان را می طلبد و بسیج فیضیه تلاش می کند تا این روحیات را در طلاب و روحانیون تقویت کند./909/گ402/ر

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.