
جریان سازی رسانهای میتواند اهدافی همچون راهاندازی و اجرای هجمههای فرهنگی را دنبال کند. از طرف دیگر میتواند به منظور نهادینهشدن یک تفکر استفاده شود.
جریانسازیرسانهای فرآیندی است که رسانهها از آن به منظور همراه کردن مخاطبان استفاده میکنند.جریانسازی میتواند هم با هدف مثبت و هم با هدف منفی انجام گیرد. به همین دلیل میتوان آن را یک شمشیر دو لبه دانست.
در رابطه با جریانسازیرسانهای به چند نکته باید توجه داشت:
1. هدف از جریانسازی تغییر یا تثبیت نگرش و افکار عمومی نسبت به یک مقوله بطور دلخواه است
2. وسایل ارتباط جمعی همانند تلویزیون، رادیو، خبرگزاریها، شبکههای اجتماعی و … ابزارهای ایجاد و انتشار جریان سازی هستند
3. مالکان رسانهها، حکومتها، سیاستگذاران، بنگاههایتبلیغاتی و… میتوانند منبع جریان سازی باشند
4. جریان سازی در قالبهای رسانهای ارائه میشود مانند برنامههای آموزشی، تفریحی، خبری و … در این زمینه پیام رسانه، نقش ویژهای را دارد.
5. جریان سازی در طول یک فرآیند و به صورت تدریجی، نظام مند و غیر مستقیم ارائه میشود.
مراحل جریانسازی رسانهای:
1. "شناخت مخاطب" و تفسیر نگرش او برای برنامه ریزی فرآیند جریان سازی
2. "اقناع مخاطب"
3. "تثبیت ایجاد جریان" به عنوان حساسترین مرحله جریان سازی.
باید توجه داشت که جریان سازی رسانهای تا زمانی که در خدمت اهداف مثبت و مبارزه با هجمههای دشمنان قرار گیرد، میتوان به آن به عنوان یکی از مزیتها و فرصتهای رسانه نگاه کرد.
دیدگاه ها