عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه: حفظ روش های سنتی در مداحی ضروری است/ شور حسینی باید توام با شعور و تعمیق اخلاق باشد

ی, 11/03/1389 - 09:10
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه: حفظ روش های سنتی در مداحی ضروری است/ شور حسینی باید توام با شعور و تعمیق اخلاق باشد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه ، حفظ روش های سنتی در مداحی را امری ضروری دانست و تاکید کرد: دشمنان برای مقابله با تفکر ناب اسلام و انقلاب اسلامی ایران ترفندهای مختلفی را در دستور کار قرار داده اند.


آیت الله عباس کعبی از اعضای جامعه مدرسین، عصر شنبه در همایش مسؤولان هیئات مذهبی و مداحان استان قم که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، از نقش هیات های مذهبی به نیکی یاد و یکی از مهم ترین نشانه های ریشه دار بودن مذهب در جمهوری اسلامی ایران را وجود هیات های مذهبی ذکر کرد.

وی با بیان اینکه جامعه ایران پایبند به سنت های اصیل است، ابراز داشت: تا زمانی که هویت دینی جامعه بر مدار نهضت امام حسین(ع) استوار است، این نظام بیمه سیدالشهدا است و حرکت های روشنفکری غربی در برابر این هویت دینی و مذهبی دوام نمی آورد.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه هیات های مذهبی برپایه اخلاص و ترویج معارف دین شکل گرفته اند، اظهار داشت: اگر غربی ها به شبکه های اجتماعی و تکنولوژی خود می بالند و می نازند، ما به این روش سنتی و دیرپای خود و مداحان می نازیم که در عمق و جان مردم نفوذ دارد.

وی با اشاره به اینکه اعضای هیات‌های مذهبی، مداحان و شعرا خود را وقف اهل بیت و امام حسین(ع) کرده اند، اظهار داشت: هر جایی که یاد و نام و عشق به امام حسین(ع) پایه حرکتی شود، این حرکت همچون شجره طیبه ریشه دار و ثمربخش خواهد بود و باطل نمی تواند بر آن غلبه پیدا کند.

آیت الله کعبی با تاکید بر اینکه امام حسین(ع) در عمق وجود ایرانی ها زنده است، تصریح کرد: فرهنگ اسلام خواهی و اسلام گرایی امروز مرزها را درنوردیده و در بسیاری از کشورها روند اسلام خواهی بسیار گسترش یافته است.

وی گفت: هیات های مذهبی برپایه صداقت، اخلاص و ترویج معارف دین شکل گرفته اند و این تشکل های مذهبی همچنان در عمق فرهنگ عمومی مردم و جامعه اثرگذار هستند و باید قدر این هیات ها را دانست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارتباط و تعامل تشکل ها و هیات‌های مذهبی، مداحان و شعرای آیینی با این نهاد و تشکل برجسته حوزوی را بسیار مهم و تاثیرگذار ارزیابی کرد و ابراز داشت: این تعامل و ارتباط در تعمیق فرهنگ دینی و ارتقای فرهنگ عمومی کارساز است.

آیت الله کعبی با تاکید بر اینکه ما باید اخلاق، فقه و عقائد اهل بیت(ع) را از طریق شعر آیینی و مداحی عمومی کنیم، بیان داشت: نباید تنها به مسائل شکلی مرتبط با عزاداری و هیات‌داری اکتفا کنیم، شور حسینی باید توام با شعور و تعمیق اخلاق باشد تا منجر به گسترش اخلاق اسلامی گردد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر رعایت شؤونات مذهبی و دینی در هیئات‌ تصریح کرد: امروزه دشمنان با ترفندهای مختلف به دنبال هتک حرمت اهل بیت و شیعیان هستند و باید ما دقت کنیم تا مجالس عزای امام حسین و اهل بیت(ع) درس آموز باشد.

وی حفظ روش‌های سنتی در مداحی را امری ضروری دانست گفت: تنوع و روش‌های جدید مداحی خوب است، اما نباید این شیوه ها به گونه ای باشد که روش های مداحی سنتی کمرنگ شود.

آیت الله کعبی خاطرنشان کرد: در برنامه های عزاداری تنها به کمیت نباید توجه کرد، بلکه باید کیفیت عزاداری هم مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در مراسم عزاداری و هیات های مذهبی باید اصالت با منبر باشد، ابراز داشت: یک منبر اصیل و سخنرانی مذهبی که بتواند بینش و معرفت مردم را افزایش دهد، باید در برنامه هیئات‌ مذهبی وجود داشته باشد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه میراث انبیاء الهی باید برای مردم بازگو شود، تصریح کرد: انقلاب اسلامی بر پایه فرهنگ انبیا شکل گرفته و یک نظام و انقلاب الهی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری توجه هیات های مذهبی به مقوله احیای امر به معروف و نهی از منکر را ضروری ارزیابی کرد و گفت: هیات‌های مذهبی نباید از فریضه امر به معروف و نهی از منکر منفک و غافل شوند، چون نهضت و قیام امام حسین(ع) به خاطر امر به معروف و نهی از منکر بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر لزوم فراگیر شدن فرهنگ امر به معروف از طریق هیات های مذهبی، تصریح کرد: در صورت توجه ویژه به این مساله دشمنان نمی توانند نقشه های خود را عملیاتی کنند.

عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در ادامه با اشاره به وحشت دشمنان از ظرفیت هیات های مذهبی و شعر آیینی، به تبیین نقشه های دشمنان جهت مقابله با انقلاب اسلامی و ارزش های دینی پرداخت و بیان داشت: دشمنان برای مقابله با تفکر ناب اسلام و انقلاب اسلامی ایران ترفندهای مختلفی را در دستور کار قرار داده اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری سکولاریزه کردن کشور و انزوای دین را از جمله توطئه های دشمنان برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی دانست و گفت: سکولاریزه کردن کشور اضلاع مختلفی از جمله روشنفکری غربی، جدایی دین از سیاست در میان اقشار مذهبی و تلاش ویژه به منظور بی تفاوت کردن خواص و نخبگان جامعه را دربردارد که باید به ابعاد هر یک توجه کرد.

آیت الله کعبی ادامه داد: اباحه‌گری اخلاقی و ترویج فساد‏، مکتب سازی و فرقه گرایی، ترویج عرفان های کاذب به نام معنویت افزایی و ایجاد اختلاف مذهبی و به راه انداختن جنگ شیعی و سنی و تحریک مذاهب از دیگر توطئه های دشمنان برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی است و با توجه به اهمیت این مساله هیئات‌ مذهبی می‌توانند در خنثی کردن نقشه های دشمنان ایفای رسالت کنند.

وی افزود: در فتنه سال 88 که دشمنان و فتنه گران داخلی به ارزش های دینی و مقدسات جسارت کردند، اقشار مختلف مردم و همچنین هیات های عزاداری به صحنه آمدند و از انقلاب و ارزش های دینی حراست کردند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.