حضرت آیت الله جوادی‌آملی:با خدمت به مردم در مسیر حکمت گام برداریم

ش, 11/02/1389 - 13:14
حضرت آیت الله جوادی‌آملی:با خدمت به مردم در مسیر حکمت گام برداریم

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که نباید دنیا را به بازی گذارند، گفتند: باید با خدمت به مردم در مسیر حکمت گام برداریم. 

 

 

معظم‌له، ديروز در دیدار جمعی از طلاب حوزه علمیه همدان و مردم فراهان استان مرکزی طی سخنانی با تاکید بر مسایل اخلاقی، پیامبر اکرم‌(ص) را معلم اخلاق انسان‌ها عنوان کرده و اظهار داشتند: تمامی سیره و اخلاق پیامبر‌(ص) مطابق قرآن بود.

حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی، جدایی حق از باطل، صدق از کذب، خیر از شر و حسن از قبح را از جمله خصوصیات قرآن کریم برشمرد و افزودند: تمامی این اقدامات مطابق علوم عقلی یا مشابه آن می‌باشد.

ایشان، جدا کردن شوخی از جدی را اساسی‌ترین کارهای قرآن کریم ذکر کرده و یادآور شدند: پیامبر  اکرم‌(ص) نیز در امور جدی و اهل شوخی نبودند؛ بنابراین وقتی آن حضرت الگوی اخلاقی ماست، ما هم باید اهل شوخی نباشیم.

این مفسر قرآن کریم تاکید کردند: امروز ما مسلمانان نیز که پیامبر اکرم‌(ص) معلم اخلاقمان است، باید با پیروی از ایشان در بحث‌های اخلاقی از شوخی و بازی‌ها فاصله بگیریم.

معظم‌له با بیان این مطلب که قرآن دنیا را بازیچه می‌داند، ادامه دادند: یکی دیگر از کارهای مهم قرآن کریم جدا کردن بازی و حکمت از هم است که بازی شامل لهو و لعب بوده و در مقابل آن حکمت قرار دارد.

ایشان تصریح کردند: البته این که قرآن دنیا را بازی و شوخی می‌داند، منظور آسمان‌ها و زمین و.... نیست؛ چرا که اینها مخلوقات خداوند بوده و نمی‌تواند بازی باشد.

ایشان گفتند: منظور از اهل بازی کسانی هستند که به دنیا مشغول‌اند؛ البته در این حین، خدمت کردن به مردم عملی شایسته است.

معظم‌له با تاکید بر این که نباید دنیا را به بازی گذراند، بلکه باید در مسیر حکمت گام برداریم، ابزار داشتند: اگر  سال ها در جا یی پست و مسئولیتی داشتیم و خدمت کردیم و شخص دیگری به جای ما آمد و مردم او را پذیرفتند و ما هم چیزی نگفتیم، مسخص می شود که در مدت خدمت، کار حکیمانه و جدی انجام دادیم، اما اگر نقد و اعتراضی صورت گرفت،  دوران خدمت شوخی بوده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کردند: اگر انسان در صحنه‌های مختلف توانست از بازی‌های دنیا نجات یابد، آن‌وقت حکمت را فرا گرفته و حکیم می‌شود.

 معظم‌له با بیان برخی از جنبه‌های علمی و اخلاق پیامبر‌(ص) یادآور شدند: توجه کامل به اشخاص و نگاه کردن تمام رخ به افرادی که مشغول صحبت با آن حضرت بودند از جمله شیوه‌های عملی ایشان بود، مانیز امروز باید از این سیره الگو بگیریم و ادب اخلاقی را در رفتار خود پیاده کنیم.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.