هدف قیام امام حسین علیه السلام حفظ اسلام بود

Submitted by sharifi on
آیت الله غروی:
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، هدف نهضت حسینی را جلوگیری از تبدیل ارزش‌ها به ضد ارزش‌ها در جامعه، عنوان کرد و ابراز داشت: هدف امام حسین (علیه السلام) صرفاً دست یابی به قدرت نبود؛ بلکه امر به معروف و نهی از منکر و بی تفاوت نبودن نسبت به جامعه اسلامی، سبب شد تا حضرت (علیه السلام) جامعه اسلامی را به قیام دعوت کند.

آیت الله سید محمد غروی در جلسه‌ای که به مناسبت روز اول محرم در محل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، به تشریح هدف قیام حسینی پرداخت و گفت: جریان نفاق و کفر در آن زمان تا اندازه‌ای بر جامعه اسلامی چیره شده بود که ارزش‌ها را به ضد ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها را به ارزش‌ها بدل کرده بود. به گونه‌ای که اگر امام حسین (علیه السلام) تقیه را به کار می‌بستند، چیزی از اسلام به جز نام آن، باقی نمی‌ماند.

وی با اشاره به تأثیرات قیام عاشوراء در کلیه مذاهب و مکاتب اسلامی افزود: نهضت حسینی صرفاً مختص شیعه نیست و اگر امروزه باور به برخی حقایق در سایر مذاهب و مکاتب اسلامی وجود دارد، به برکت همین نهضت و قیام است؛ البته نهضت حسینی همواره زنده است و هیچ گاه متوقف نشده است و زمینه‌ای است برای بیداری ملت‌ها تا در برابر ظلم و انحراف ایستادگی نمایند.

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: هدف امام حسین (علیه السلام) جنگ با یزید نبود و در موارد مختلفی نیز نشان دادند که در مقام جنگ با حکومت وقت نیستند. در جریان حرّ بعد از کشمکش‌های لفظی به وجود آمده، اصحاب اجازه بر خورد نظامی خواستند؛ اما حضرت (علیه السلام) چنین اجازه‌ای ندادند. حتی در روز عاشوراء هم این لشکر دشمن بود که آغاز کننده جنگ بود و حضرت صرفاً در مقام دفاع برآمدند.

وی در ادامه به بازخوانی وصیت امام حسین (علیه السلام) به محمد حنفیه پرداخت و اظهار داشت: تبدیل ارزش‌ها به ضد ارزش‌ها و بالعکس، توسط حکومت وقت، آن چیزی است که حضرت (علیه السلام) در موارد مختلف، مبارزه با آن را هدف از قیام خود ذکر می‌کنند که از آن اهمیت و جایگاه ویژه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه روشن می‌گردد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: امروزه متأسفانه امر به معروف و نهی از منکر نه تنها در جامعه بلکه در نهاد خانواده نیز از جایگاه واقعی خود برخوردار نیست. اگر همه آحاد جامعه به این وظیفه شرعی و عقلی عمل کنند، فضای جامعه به سمت و سویی می‌رود که حتی سبب هدایت انسان شود؛ البته امر به معروف و نهی از منکر مراتب و روش‌های مختلفی دارد؛ اما حداقل آن همین تذکر لسانی است.