ارتباط با مسئول سازمان

این مطلب ۲۸ بار خوانده شده
آیت الله اعرافی در ارومیه:

نهج البلاغه کتاب بالینی اساتید و طلاب باشد

بی‌تردید کلام نهج‌البلاغه ابعاد و ساحت بی‌شماری دارد و باید در متن زندگی طلاب حضور داشته و نقش ایفا کند. این کتاب دارای ادبیات جذاب و محتوای عمیق و ژرفی است و می‌تواند همیشه در دسترس باشد و طلاب نیز هر روز و یا حداقل هر هفته یک بار با آن انس داشته باشند.

آیت الله علیرضا اعرافی، پیش از ظهر امروز در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه استان آذربایجان غربی با تاکید بر لزوم انس طلاب با نهج‌البلاغه امام علی(ع)، گفت: این کتاب نقش مهمی در تعالی روحی، اخلاقی و معنوی بشریت به ویژه طلاب دارد.

وی تصریح کرد: نهج‌البلاغه همیشه باید کنار روحانی و استاد باشد، چون کتاب انسان‌ساز و حیات‌بخشی است که علاوه بر بُعد اجتماعی و سیاسی، بعد اخلاقی نیز دارد و همراه با بیان جذاب و شیوا و توام با روح حماسه است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: بی‌تردید کلام نهج‌البلاغه ابعاد و ساحت بی‌شماری دارد و باید در متن زندگی طلاب حضور داشته و نقش ایفا کند. این کتاب دارای ادبیات جذاب و محتوای عمیق و ژرفی است و می‌تواند همیشه در دسترس باشد و طلاب نیز هر روز و یا حداقل هر هفته یک بار با آن انس داشته باشند.

آیت‌الله‌اعرافی ادامه داد: شهید مطهری در زمان حیات خویش عنوان می‌کند که زمانی که پای درس نهج‌البلاغه آیت‌الله میرزا علی آقا شیرازی می‌نشست، دریچه بزرگی به رویش گشوده شده چون جهان نهج‌البلاغه برایش کشف و از آنجا شیفته قرآن شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: با مطالعه خطبه‌های مربوط به توحید نهج‌البلاغه، معلوم می‌شود که در دنیای خطبه‌های توحیدی، اسراری وجود دارد که فلسفه و عرفان تاکنون به آن راه نیافتاده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: در نهج‌البلاغه امام علی(ع) آمده که دنیا در چشم انسان توحیدی کوچک و ناچیز است؛ امام خمینی(ره) نیز در سال ۵۶ و ۴۰ روز پس از وفات فرزندش، در سخنرانی خویش، تصویری از کوچکی دنیا داد و در این راستا امام علی(ع) فرمود اگر برای احقاق حق نبود قدمی در این دنیا برنمی داشتم.

وی در ادامه تصریح کرد: امام خمینی(ره) در برابر تمام قدرت‌های عالم ایستاد و هیچ هراسی از آنها نداشت و با انقلاب اسلامی تمام معادلات عالم را تغییر داد.

آیت‌الله اعرافی اظهار کرد: باید کوچکی دنیا در حوزه پایه‌ریزی شود؛ بنابراین برون‌رفت و خروج از سلطنت شیطان لازم است و پیمودن این مسیر باید در جوانی آغاز و هنگام درس پایه‌ریزی شود و همچنین طلاب باید برای پیشرفت معنوی خویش برنامه‌ریزی کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نظریات افراطی و تفریطی در مورد حوزه‌های علمیه صحیح نیست، تصریح کرد: بی‌تردید هیچ کدام از این نظریات صحیح نیست، چون حوزه‌های علمیه دستاوردهای بسیاری داشته اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به دستاوردهای حوزه علمیه گفت: بی‌تردید توسعه کمی و زیرساختی حوزه‌های علمیه با پیش از انقلاب تفاوت بسیاری دارد و حوزه دانشی و رشته‌ای حوزه‌های علمیه، تخصص‌های بسیاری پایه‌گذاری شده و همچنین پایه‌گذاری حوزه علمیه خواهران و حوزه بین‌الملل از سایر دستاوردها بوده است.

وی در ادامه با اشاره به ضعف‌ها و خلاءهای حوزه‌های علمیه، افزود: مشکلات فراوانی در این راه وجود دارد و باید نگاه راهبری و برنامه‌ریزی ‌جامع در این رابطه داشته باشد  و در این راستا، در حوزه‌های علمیه  نسبت به پاسخگویی به نیازهای امروز و علوم انسانی و اجتماعی، کاستی فراوانی وجود دارد.

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه را باید درست ارزیابی کرد و داشته‌ها و نداشته‌ها را با هم دید، اظهار کرد: حوزه‌ علمیه یک هویت اصیل دارد که باید آن را فهمید و باور کرد و در روش‌های علمی، پژوهشی و تحقیقی باید از تمامی تجارب دنیا استفاده کرد.

اخبار صفحه اصلی: 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.