ارتباط با مسئول سازمان

این مطلب ۷۵ بار خوانده شده
حجت الاسلام والمسلمین عابدی:

یونسکو قرآن را اولین کتاب مقدس می داند

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: یونسکو قرآن را اولین کتاب مقدس می داند؛ زیرا قرآن کریم با هیچ کدام از این کتب قابل مقایسه نیست؛: پیروان کتاب های دیگر، این کتب را اسطوره ای می پندارند؛ ولی در خصوص قرآن و استفاده از کلام الله، مهمترین شرط، طهارت دل انسان است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدیدر مراسم سالگرد درگذشت استاد پرورش که در دارالقرآن علامه طباطبایی در قم برگزار شد، با اشاره به وجود کتب مقدس متعدد در جهان گفت: همه مردم این کتب را به عنوان کتب مقدس خود می دانند و ما مسلمانان نیز قرآن کریم را کتاب آسمانی می دانیم.

وی افزود: ۵۰ جلد کتاب، به عنوان کتب مقدس اقشاری از مردم دنیا هستند؛ یونسکو قرآن را اولین کتاب مقدس می داند؛ زیرا قرآن کریم با هیچ کدام از این کتب قابل مقایسه نیست؛: پیروان کتاب های دیگر، این کتب را اسطوره ای می پندارند؛ ولی در خصوص قرآن و استفاده از کلام الله، مهمترین شرط، طهارت دل و انسان است؛ اگر دست کسی بدون وضو باشد نباید به خط قرآن برسد؛ قطعا اگر کسی طهارت فکر نداشته باشد نیز به قرآن نمی رسد.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با ذکر این مطلب که ترجمه و تفاسیر متعددی برای قرآن نوشته شده است بیان کرد: امام بیان کردند که قرآن کریم، در قیامت، بکر به صحنه می آید؛ مرحوم آقابزرگ ۱۴۰۰ تفسیر مختلف از شیعه را بیان می کند؛ ولی بازهم قرآن کریم در حالت بکر در قیامت حضور می یابد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی یادآورشد: مرحوم پرورش، کتاب ملکوت قرآن را با همین مضمون بیان می کند که برخی قرآن را به ظاهر و برخی دیگر به قرائات و رسم الخط پرداخته اند؛ برخی قرآن را از جهت علمی و تفسیری و ادبی و تاریخی مطالعه می کنند؛ ولی کتبی که به مباحث تربیتی پرداخته باشد کم است.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به نقاط اشتراک مرحوم پرورش و علامه طباطبایی گفت: نمی توان مرحوم علامه طباطبایی با مرحوم پرورش مقایسه کرد، ولی شباهت هایی نیز با هم داشتند.

وی طهارت نفس را از جمله اشتراکات مرحوم علامه و مرحوم پرورش دانست و بیان کرد: مرحوم علامه پیش از مغرب  به حرم مطهرحضرت معصومه (س) مشرف می شدند و در مسیر همواره در حال عبادت بود؛ حال اینکه علامه در این مسیر گویی جسمش در مسیر بود و روحش در ملکوت امری قابل بررسی است.

وی یادآورشد: ایشان در مقابل یک نوجوان ۷ ساله تمام قد بلند می شدند و به او احترام می گذاشتند؛ مطالعه اثر علامه این حس را به انسان دست می دهد که یک پاکی و زلالی خاصی در روح ایشان وجود داشته است؛ نوشته های قابل استفاده بسیاری وجود دارد ولی آثار مرحوم علامه پاکی و تقوا و معنویت و اخلاق را به مخاطب منعکس می کرد.

مدیر مدرسه علمیه حضرت اباالفضل(ع)  قم با ذکر این مطلب که در این ۶۰ سال، نمی توان این کتاب را با یک کتاب دیگر مقایسه کرد، تصریح کرد: شاید نتوان کتابی را در جهان اسلام از حیث اثرگذاری با این کتاب مقایسه کرد؛ این همه کارهای قرآنی مدیون راهی است که علامه آغاز کرد.

حجت الاسلام والمسلمین  عابدی مرحوم علامه یک چهره اخلاقی ذکر کرد و گفت: پس از این همه سال، کتاب های ایشان اخلاق و فلسفه و تفسیر و معارف است ولی همین کتب، مملو از مباحث اخلاقی است؛ ایشان حتی در مباحثی که خارج از حوزه اخلاق نیز دارند به مباحث اخلاقی اشاره می کند؛ ایشان در بحث آزارها و اتهامات مسیحیان علیه مسلمانان، دقت زیادی به خرج می دهند تا ذره ای از جاده انصاف خارج نشوند.

وی با ذکر این مطلب که همین دقت در آثار مرحوم پرورش نیز موج می زند، یادآورشد: ایشان همچون علامه بیان می کند کسی که فکر گناه می کند نمی تواند کلام خدا را بفهمد و این بحث را ذیل حدیث امام صادق(ع) در خصوص این مطلب که در بهشت شرابی به بهشتیان داده می شود که از غیر خدا پاک می شوند، مطرح می کند.

استاد حوزه بیان کرد: مرحوم پرورش شاگرد علامه محسوب می شود و از المیزان نیز بهره برده است؛ ایشان با آثار علامه و شهید مطهری آشنا بوده است؛ ولی پاکی خاصی در نوشته های ایشان موج می زند؛ آثار مرحوم پرورش آثار اخلاقی است؛ جلسات مرحوم پرورش معنوی و اخلاقی بود.

مدیر مدرسه علمیه حضرت اباالفضل(ع) با ذکر این مطلب که مرحوم پرورش با آثار فلاسفه و عرفا به خوبی آشنا بود یادآورشد: در پیش از انقلاب ایشان با افرادی که تفکرات پوزیتویستی و الحادی و لیبرالیستی و حتی کمونیستی داشتند با کتب و سخنرانی های خود مقابله می کردند؛ گرایش به خدا و خدا محوری در آثار ایشان موج می زند.

اخبار صفحه اصلی: 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.