در کشور اعتقاد به پژوهش وجود دارد؛ اما متأسفانه در اولویت نیست

Submitted by sharifi on

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی در «چهارمین نشست نمایندگان طلاب با معاونین مرکز مدیریت حوزه های علمیه» که در دبیرخانه مجمع برگزار شد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در برخی از دیدارها که با حضور اعضای هیأت علمی، نخبگان و دانشگاهیان برگزار شده است، به این روایت امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره کرده اند که حضرت فرمود: «العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه/ دانش سلطنت و قدرت است؛ هرکس آن را به دست آورد با آن یورش برد و هر کس آن را از دست بدهد بر او یورش برند». 

وی ابراز داشت: دنیای امروز نشان داده است که پیشرفت در علم در رشد در سایر امور و تسلط بر آن تعیین کننده است؛ دنیای امروز به نحوی است که علم و قدرت در دست دشمنان ماست و ما باید حرکت جهادی در پیشرفت علم داشته باشیم و این پیشرفت در علم بدون پژوهش امکان پذیر نیست.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: نقش پژوهش در دنیای امروز این است که کشورهایی که در پژوهش، پیشرفته تر بوده، در علم و قدرت جلوتر بوده و دست برتر را دارند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی تصریح کرد: با اینکه همه این سخن را قبول دارند، در عین حال پژوهش جزو اولویت اول نیست؛ واقعیت امروز ما این است که بودجه ها و همت ها به سمت غیر از پژوهش سوق پیدا می کند.

وی ابراز داشت: از مأموریت های معاونت پژوهش «گسترش فرهنگ پژوهش»، «تربیت نیروی انسانی»، «تقویت زیرساخت های پژوهشی»، «گسترش علوم انسانی-اسلامی» و ... می باشد که در این راستا در حال فعالیت می باشیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه به سیاست های این معاونت اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: «نهادینه سازی و ارتقاء مرجعیت حوزه در علوم اسلامی و حوزوی در سطح ملی و فراملی»، «پاسخگویی به هنگام»، «رشد متوازن علوم اسلامی» و ... از جمله سیاست های این معاونت است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی تصریح کرد: این معاونت دارای شورایی به نام شورای پژوهش است که یکی از نمایندگان طلاب نیز از اعضای این شوراست و ریاست آن نیز بر عهده آیت الله اعرافی می باشد.

وی بیان داشت: امور استان ها و مدارس، دبیرخانه شورای اعطای مجوزها، دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، دبیرخانه انجمن های علمی، دبیرخانه جشنواره علامه حلی، مدیریت مطالعات و برنامه ریزی پژوهشی، مدیریت مراکز و امور پژوهشی، مدیریت ترویج پژوهش از جمله زیرمجموعه های معاونت پژوهش حوزه های علمیه می باشد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به اینکه 20 انجمن در موضوعات گوناگون در حوزه های علمیه فعال هستند، اظهار داشت: همچنین امسال بیستمین همایش کتاب سال حوزه را برگزار خواهیم کرد که همایش بسیار فاخر و قابل توجهی می بوده و  در چهارم بهمن 1397 برگزار خواهد شد.

* تصویب آیین نامه ساماندهی و رتبه بندی پژوهشگران

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی ابراز داشت: یکی از کارهای بزرگ و با اهمیت در ساختارهای پژوهشی حوزه، تصویب آیین نامه ساماندهی و رتبه بندی پژوهشگران است که در آن به پژوهشگران بر اساس فعالیت های خود در عرصه پژوهش، امتیاز داده شده و پس از کسب امتیازات لازم به پژوهشگر 1، 2 و 3 ارتقاء پیدا خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه هایی برای یادگیری مباحث پژوهشی از سوی طلاب در حوزه های علمیه انجام می شود، خاطرنشان ساخت: امروز بیش از 300 مدرسه علمیه کشور با نظام جدید آموزشی در حال فعالیت بوده که در این راستا، 64 ساعت پژوهشی به طلاب سطح یک اختصاص داده شده و در کنار برگزاری کارگاه های پژوهشی، طلاب باید به صورت مقاله و ... پژوهش های خود را ارائه دهند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد: در کنار برگزاری کارگاه های پژوهشی برای طلاب، برنامه هایی نیز برای اساتید جدید و اساتیدی که به دنبال ارتقاء سطح خود هستند، داشته ایم تا این عزیزان نیز آشنایی بیشتری با مباحث پژوهشی پیدا نمایند.

* تدوین بسته آموزش و تمرین پژوهش برای طلاب

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی بیان داشت: همچنین بسته آموزش و تمرین پژوهش از صفر تا صد برای تمام طلاب در تمام سطوح تدوین شده و در شورای پژوهش به تصویب رسیده که منتظر تصویب بخش الزامی این بسته شورای عالی حوزه های علمیه هستیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه در پاسخ به این سؤال که چرا برخی پایان نامه ها متناسب با نیازهای روز جامعه نیست، ابراز داشت: در بحث پایان نامه نیازمند به نیازسنجی بوده که البته در معاونت پژوهش در حال انجام است و در ادامه این نیازسنجی ها باید به چرخه پایان نامه نویسی وارد شود تا بتوانیم مباحث مورد نیاز جامعه را در مباحث علمی حوزوی داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی خاطرنشان ساخت: طلاب ما برای پاسخگویی به برخی نیازها تربیت نشده و باید در این موضوع ورود کنیم؛ مثلا در بحث بانکداری اسلامی باید طلاب و فضلایی را تربیت کرد تا در این زمینه ورود کرده و پایان نامه های مناسبی را ارائه نمایند.

وی تصریح کرد: توسعه رشته های تخصصی از برنامه های تحولی آیت الله اعرافی است که امروز قریب به 15 رشته علمی در شورای عالی حوزه به تصویب رسیده تا طلاب و فضلا بتوانند به صورت تخصصی به مباحث روز جامعه پرداخته و پاسخگوی نیازها باشند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه بیان داشت: نظام آموزش پژوهش محور از برنامه های تحولی حوزه های علمیه است که برنامه ها و کتب جدید حوزه به این سمت به پیش رفته و امیدواریم بتوانیم شاهد تحولات خوبی در این زمینه باشیم.

* با کمبود بودجه مواجه ایم

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی در پاسخ به این مطالبه که مدارس علمیه باید نشریه و ماهنامه داشته باشند، اظهار داشت: امروز انتشار نشریه و ماهنامه در مدارس علمیه سطح کشور در مدارس علمیه سطح کشور فعال است؛ اما کم است و باید تقویت شود؛ البته یکی از مشکلات موجود در این قضیه، کمبود بودجه هاست که گریبانگیر کل حوزه های علمیه شده است.

وی اذعان داشت: امروز بسیاری از برنامه های حوزه به سر خط اجرا رسیده؛ اما مشکلات مالی که وجود دارد، جلوی اجرای آن را گرفته است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه ابراز داشت: یکی از فعالیت های این معاونت، برگزاری کارگاه های پژوهشی است که تمام کارها در دست ماست؛ اما گاهی اجرای آن از سوی مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی انجام می شود.

* مطالبات معاونت پژوهش حوزه از مجمع نمایندگان طلاب

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی به بخشی از مطالبات معاونت پژوهش از مجمع نمایندگان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: یکی از مشکلات این است که طلاب فاضل در سطح استان کمتر وجود داشته و طلاب و فضلا در قم حضور دارند و گاهی برای انتخاب یک معاون پژوهش در سطح استان با مشکل مواجه می شویم.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی تصریح کرد: ما برای راه اندازی انجمن ها و برگزاری کرسی های آزاداندیشی در سطوح استان دچار مشکل هستیم؛ چون طلاب و فضلای استان ها در قم بسیار حضور داشته و حمایتی از استان خود نمی کنند.

وی بیان داشت: برنامه ریزی برای هجرت طلاب نخبه به استان ها یکی از مطالبات ما از مجمع نمایندگان طلاب است تا بتوانیم از ظرفیت این عزیزان در سطح استان استفاده نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی اظهار داشت: «ارائه گزارش کمیسیون پژوهش مجمع و انجام همکاری با این معاونت»، «همکاری در نقد سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، «پیشروشدن نمایندگان در امور پژوهشی از قبیل مقاله نویسی، پایان نامه نویسی، تقریر نویسی و ...»، «پیشنهادسازی و ارائه راهکار در جهت ارتقاء پژوهش در استان ها»، «راه اندازی نشریه علمی در سطح استان های مطبوع و شهرهای بزرگ»، «کمک به راه اندازی واحد پژوهشی، شعب انجمن های علمی و کرسی های آزاداندیشی در استان ها» و ... از دیگر مطالبات ما از مجمع نمایندگان طلاب می باشد.

* سند اسلامی- ایرانی پیشرفت

وی در بخش دیگر از سخنان خود به موضوع سند اسلامی ایرانی پیشرفت اشاره کرد و گفت: «حرکت انقلابی و براندازی نظام طاغوت»، «تشکیل نظام اسلامی»، «حکومت و دولت اسلامی»، «ایجاد جامعه اسلامی مطلوب» و «ساخت امت اسلامی» از اهداف سند است که به بخشی از آن دست یافته و با برنامه ریزی باید به مابقی آن دست پیدا کنیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه ابراز داشت: تدوین سند الگوی پیشرفت مطالبه مقام معظم رهبری از نخبگان کشور بوده که از سال 1390 مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از سوی مقام معظم رهبری راه اندازی شده و شورای عالی متشکل از 9 نفر برای آن راه اندازی شده است که بنده نیز جزو اعضای آن هستم.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی خاطرنشان ساخت: «نظریه پردازی و تولید فکر در ارتباط با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، «ایجاد گفتمان علمی میان نخبگان» و «تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» از وظایف این مرکز می باشد که تاکنون هفت سال بر سر این مسئله کار شده و امروز به نخبگان کشور داده شده تا نظرات و پیشنهادات خود را ارسال نمایند.

وی تصریح کرد: تأکید رهبر معظم انقلاب بر اسلامی بودن این سند است که اسلامی بودن آن را بر عهده سه روحانی حاضر در شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گذاشته اند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه بیان داشت: این سند دارای پنج محور است که یکی از این محورها، اسلامیت سند است که بر عهده حوزه های علمیه بوده و باید ورود جدی داشته باشیم و این سند را تکمیل نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی اظهار داشت: حضرت آقا مطالبه جدی برای تکمیل این سند داشته و ما نیز باید به صورت جدی به این مطالبه پاسخ دهیم؛ مخصوصا مجمع نمایندگان طلاب باید حرکت بزرگ، اساسی و پیشرو در موضوع لبیک گویی به این مطالبه مقام معظم رهبری داشته باشد.

وی ابراز داشت: مجمع نمایندگان طلاب نهادی مهم از نظر ماست و کارآمدی بالایی می تواند در سطح کشور داشته باشد.

* تقدیر از معاون پژوهش حوزه های علمیه

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نیز در این جلسه به ایراد سخن پرداخت و گفت: حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه های علمیه در مدتی که بر سر کار آمدند، کارهای خوبی انجام داده و ما در جلسات گوناگون شاهد این موضوع بوده ایم.

وی اذعان داشت: مقام معظم رهبری توصیه ای به مدیران حوزه دارند که طلاب را مسلح به مباحث مهارتی کرده تا بتوانند مخارج خود را تهیه نمایند.

وی اظهار داشت: امروز برخی از مشاغل در شأن طلاب نیست و باید فکری برای آن کرد که البته مرکز آموزش های کاربردی حوزه در این موضوع وارد شده و کارهای خوبی در حال انجام می باشد.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم ابراز داشت: امروز برخی از آسیب ها از طریق خانواده ها به طلاب وارد شده و باید به فکر خود قم نیز باشیم تا بتوانیم فعالیت های مناسبی در این زمینه داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد خاطرنشان ساخت: باید تفاهم نامه هایی با معاونت های مرکز مدیریت حوزه منعقد شده تا بتوانیم با همکاری و همیاری یکدیگر بسیاری از کارها را عملیاتی نماییم.

وی تصریح کرد: نمایندگان طلاب ظرفیت خوبی برای مرکز مدیریت حوزه های علمیه هستند تا مرکز بتواند برنامه های خود را در سطح طلاب و فضلا پیاده سازی نماید.

* نقش نمایندگان طلاب کلیدی است

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی نیز در این جلسه اظهار داشت: نقش نمایندگان طلاب کلیدی بوده و می تواند بیش از این باشد؛ مجمع نمایندگان حلقه وصل میان طلاب و فضلا با مسئولین می باشد.

وی ابراز داشت: مجمع نمایندگان باید ارتباط بهتری با معاونت پژوهش داشته باشد؛ به عنوان مثال کمیسیون پژوهش مجمع چه مقدار با معاونت پژوهش ستاد ارتباط داشته است؟ باید این ارتباطات را بیشتر کرد تا بتوانیم به خروجی های بهتری برسیم.

مدیر مراکز و امور پژوهشی معاونت پژوهش خاطرنشان ساخت: مجمع نمایندگان می تواند حلقه ارتباط نخبگان حوزه با معاونت پژوهش باشد تا بتوان به تقویت مدارس علمیه سراسر کشور کمک بیشتری کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تصریح کرد: یکی از مسائلی که تأثیر بالایی دارد، حراست از تراث علمی حوزه های علمیه است؛ امروز نسخ خطی بسیاری در استان ها وجود دارد که میراث ارزشمند گذشتگان حوزه بوده و باید حفظ شود.

* نگاهی بر نظرات و پیشنهادات نمایندگان طلاب و فضلا

همچنین نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نیز در این نشست به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که «محاسبه امتیاز برای نویسندگان حوزوی»، «تدریس مراحل پژوهش برای طلاب»، «راه اندازی انتشارات برای مراکز مدیریت استانی»، «نگاه ویژه به پژوهش ایثارگران حوزوی»، «توجه به نگارش و زبان فارسی در حوزه»، «برگزاری کارگاه های مهارتی در مدارس علمیه غیر از قم»، «جایگزینی 4 مقاله علمی-پژوهشی به جای پایان نامه سطح سه به صورت علی البدل»، «برگزاری اردوهای پژوهشی در تابستان»، «استفاده معاونت پژوهش از سهمیه امریه»، «تقویت نشر در حوزه»، «نظارت بیشتر بر روی پایان نامه ها»، «هدایت طلاب به مباحث آموزشی پژوهش محور»، «تقویت زیرساخت های پژوهشی در مدارس علمیه»، «تعیین مکان مناسب در مدارس علمیه برای کتابخانه»، «به روز رسانی کتابخانه های مدارس علمیه کشور»، «جلوگیری از موازی کاری در چاپ کتب در یک موضوع»، «نیازسنجی پایان نامه های حوزوی»، «همکاری بیشتر معاونت پژوهش با مجمع نمایندگان»، «استفاده حداکثری از ظرفیت های مجمع نمایندگان» و ... از جمله این نظرات و پیشنهادات بوده است.