حضرت آیتالله جوادی آملی: عاقبت كسي كه امام زمان (عج) را از خودش دور مي‌‌كند

Submitted by مدیر فنی on

به محضر وجود مبارک این دو امام معصوم عرض کردند که حاجیها زیادند ولی ناله و ضجه کم است. هر دو بزرگوار فرمودند که حاجی کم نیست، بلکه صحرای عرفات پرجمعیت است. وجود مبارک این دو امام پرده را از جلوی چشمان آنها برداشتند و اینها دیدند افراد زیادی در صحرای عرفات به شکل حیوان درآمدند. کسی که امام زمان علیه السلام را از خودش دور کند عاقبتش همین است.

 

به گزارش مرکز خبرحوزه، معظم له امروز در درس اخلاق خود که با حضور تعدادی از طلاب و فضلای لبنان و جمعی از دانشجویان دانشگاهها و طلاب برادر و خواهر مدارس علمیه کشور برگزار شد به تشریح کلام 236 و 237 حضرت امیرالمومنین علیه السلام در نهجالبلاغه پرداختند و اظهار داشتند: وجود مبارک حضرت امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: من در جریان حوادث پس از هجرت پیامبر صلوات الله علیه به دنبال آن حضرت بودم و لحظه به لحظه خبر حضرت را داشتم تا خودم را به منطقه عرج رساندم.

ایشان ادامه دادند: مرحوم سید رضی فرمود که این تعبیر (فاطا ذکره) از سخناني است که در نهايت اختصار و فصاحت است، یعنی من به دنبال یاد و نام او بودهام.

*كلامي از حضرت امير (ع)

استاد برجسته حوزه تاکید کردند: حضرت امیرالمومنین علیه السلام فرمود که الان که راه باز است عمل کنید و به انجام عمل صالح موفق شوید. الان فرصت باقی است و وقتی بگوئید که بعدها انجام میدهید هیچ کسی از آینده خبر ندارد. از فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را بکنید؛ طومار شما باز است و آن را بپیچید که وقتی این صحیفه برچیده شود دیگر فرصت توبه نیست.

ایشان با یادآوری این نکته که وقتی انسان به مرحله نهایی رسید اصلا به او فرصت حرف زدن نمیدهند، خاطرنشان کردند: انسان وقتی به لحظات آخر رسید زبان او در اختیار ملکات اوست، مثل انسان خوابیده که حرف میزند ولی حرفش از روی اختیارش نیست که چه بگوید و چه نگوید، بلکه از روی اعمال قبلی است.

حضرت آیتالله جوادی آملی افزودند: امروز اگر کسی اهل مسجد نبود و دین گریز بود، به موعظه و حسنه یا جدال احسن دعوت میشود، اما در اواخر عمر انسان امید برگشت وجود ندارد.

معظم‌له خوف از ذات اقدس اله را خوف عقلی دانستند و گفتند: کسی که خوف عقلی از ذات اقدس اله داشته داشت، افسار و دهنه نفس را کشید و با دهنه، جلوی معصیتها را میگیرد. این دهنه برای این است که انسان به بیراهه نرود.

فوايد چهارگانه اخلاق

ایشان در بخش دیگری از فرمایشات خود اظهار داشتند: اخلاق در چهار بعد سودآور است؛ بعد اول در مورد مسائل دنیاست که جامعه با اخلاق در دنیا به بیراهه نمیرود و نه راه کسی را میبندد و این کمترین فایده اخلاق است.

معظم له در مورد سه بعد دیگر اخلاق تاکید کردند: اخلاق یک طب است که انسان را زنده میکند و اگر انسان بیمار است او را درمان میکند. بعد دیگر اخلاق، معماری و مهندسی بدن است، یعنی فن شریف اخلاق انسان را طوری میسازد که با رخداد تلخ مرگ آسیب نبیند و معارف دینی را فراموش نکند، زیرا در قبر پیرامون خدا و پیغمبر و قرآن از انسان میپرسند و اگر کسی خود را به خوبی نساخته باشد فشار قبر به گونهای خواهد بود که همه محفوظات دینی از ذهن انسان پاک میشود.

حضرت آیتالله جوادی آملی با بیان این نکته که اخلاق بدنی میسازد که وقتی با مرگ رو به رو میشود، مرگ را میمیراند، تصریح کردند: در مکتب دینی، انسان مرگ را میمیراند نه مرگ انسان را. انسان مرگ را احاطه و زیر دست و پا له میکند و در این نبرد و مصاف سالم به مقصد میرسد.

ایشان با قرائت آیه شریفه (قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ) از سوره جمعه اظهار داشتند: این آیه شریفه یعنی اینکه شما با مرگ برخورد میکنید، او میمیرد و شما میروید.

اين استاد برجسته حوزه ادامه دادند: بسیاری از افراد تصور میکنند که وقتی میمیرند میپوسند و گر آخر عمر است و میگویند اکنون که در دنیا هستیم چرا از این دنیا بهره نگیریم، اما دین میگوید که انسان مرگ را میمیراند و تا ابد میماند.

حضرت آیتالله جوادی آملی گفتند: اینکه در برخی روایات آمده که مرگ را سر میبرند همین نکته است. ما که انسانیم ابدی هستیم و اگر کسی متخلق بود بدنی می سازد که در مصاف با مرگ توانایی داشته باشد.

معظم له در مورد بعد دیگر اخلاق گفتند: همه ما علاقهمندیم زیبا محشور شویم و اخلاق باعث میشود که انسان در دنیای دیگر زیبا محشور شود.

يك تعبير زيبا در خصوص جمال انسان

ایشان تصریح کردند: در دنیا جمال در اختیار انسان نیست و هر کسی که در هر شهری به دنیا آمده این رنگ را تحمل می کند. رنگ نه برای کسانی که در منطقه های شمالی کشور بسر می برند و نه آنهایی که در منطقه استوایی زندگی میکنند عامل سعادت و نقص نیست، اما رنگین پوست بودن در قیامت را خودمان می سازیم.

حضرت آیتالله جوادی آملی تصریح کردند: ذات اقدس اله که انسان را خلیفه خود قرار داد، فرمود که تو خلیفه منی، در حالی که دین الهی را بدانی و به آنها عمل کنی.

ایشان اضافه کردند: خلق را خداوند تبارک و تعالی برعهده گرفت و همه مدار خُلقسازی را به انسان داد، نقشه و معماری و مهندسی خُلق سازی را به انسان آموخت، معلمان این کار را به انسان معرفی کرد و فرمود بخشی از معماری را بر عهده بگیر، بقیه را من کمک میکنم و من آخرین کمک کار تو هستم.

معظم له با اشاره به فرمایشات گرانسنگ امام سجاد و امام باقر علیهم السلام در مورد حج اظهار داشتند: به محضر وجود مبارک این دو امام معصوم عرض کردند که حاجیها زیادند ولی ناله و ضجه کم است. هر دو بزرگوار فرمودند که حاجی کم نیست، بلکه صحرای عرفات پرجمعیت است. وجود مبارک این دو امام پرده را از جلوی چشمان آنها برداشتند و اینها دیدند افراد زیادی در صحرای عرفات به شکل حیوان درآمدند. کسی که امام زمان علیه السلام را از خودش دور کند عاقبتش همین است.

حضرت آیتالله جوادی آملی تصریح کردند: خداوند خالق خلق است و انسان را خلیفه خود قرار داد و برای این خلیفه همه امکانات را فراهم کرد تا درون خود را بسازد.

بر اساس گزارش روابط عمومی بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء، ایشان با بیان این نکته که انسان موجودی سه طبقهای است گفتند: ما که اینجا نشستهایم، سه طبقه هستیم؛ اول بدن، دوم بدنی که داریم میسازیم و سوم روح مجرد است که سایه افکن بر بدن است.